Per què tornaves cada estiu

12,00

Per què tornaves cada estiu és una novel·la, però també una denúncia. Un relat polifònic on l’autora reconstrueix la història d’un abús patit en l’adolescència per part d’un familiar, un home armat i poderós que no va tenir cap objecció a destrossar la infància de la seva neboda.
Belén López Peiró converteix la seva experiència en una obra literària i política i escriu amb valentia sobre allò que diuen que ens hauria de fer vergonya explicar. Alhora, fuig del victimisme amb el qual s’acostuma a carregar les dones que han estat agredides.
L’autora inicia un judici contra el seu agressor, bregant contra totes les dificultats que li posa el sistema judicial, i explicant a tots els seus parents i veïns els fets ocorreguts, obligant-los així a veure el que tant els costava d’acceptar. Avançament editorial a Diari Públic.

 

[Fitxa català]
Autoria: Belén López Peiró
Traducció: Bel Olid                                                                                                                                                                                           Llengua: Català
ISBN: 978-84-16828-65-4
Edita: Pol·len Edicions
Any: 2020
Pàgines: 156
Col·lecció: D-fracciones
Gènere: Novel·la no-ficció
Format: 11,5 x16,5 cm
Petjada de carboni (CO2 eq.): 278
PVP:12

Per què tornaves cada estiu és una novel·la, però també una denúncia. Un relat polifònic on l’autora reconstrueix la història d’un abús patit en l’adolescència per part d’un familiar, un home armat i poderós que no va tenir cap objecció a destrossar la infància de la seva neboda.

A Per què tornaves cada estiu Belén López Peiró converteix la seva experiència en una obra literària i política i escriu amb valentia sobre allò que diuen que ens hauria de fer vergonya explicar. Alhora, fuig del victimisme amb el qual s’acostuma a carregar les dones que han estat agredides. L’autora inicia un judici contra el seu agressor, bregant contra totes les dificultats que li posa el sistema judicial, i explicant a tots els seus parents i veïns els fets ocorreguts, obligant-los així a veure el que tant els costava d’acceptar.

L’abús a menors és freqüent, un de cada cinc menors el pateixen en el nostre territori, però és un fet invisibilitzat. Ens alerten que el perill és als carrers, en les travessies fosques, i no obstant això, la gran majoria de les agresions passen dins de casa. Visibilitzar un abús no és fàcil, però trencar el silenci no és un acte histriònic, ni de venjança, és un acte de valentia. No més impunitat davant la violència masclista, si toquen a una, ens toquen a totes!
Gràcies Belén.

Que s’ha dit

Hay libros que son hechos. Este es uno: se puede leer como una novela, como una denuncia, como la propia construcción. Porque es todo eso: una novela polifónica, el relato de un abuso padecido en la adolescencia en manos de un hombre armado, un tío poderoso, el macho de la familia y del pueblo. Y un hecho: acá está la mujer que fue la nena que ese tipo quiso romper para su uso personal. Y está toda entera, fuerte, hablando de lo que da tanta vergüenza hablar. Escribiendo contra todos los que intentaron callarla. Contra sí misma, incluso, a veces. Gabriela Cabezón Cámara

‘Por qué volvías cada verano’, es un libro universal, pese a que los hechos narrados suceden en un pequeño pueblo de la provincia de Buenos Aires,  la escena podría replicarse en lugares como Olot o en Berga sin ningún problema. Verónica Diz, editora de la edició original (Madreselva)

La historia está contada a través de distintas voces: la de sus familiares y también la de los empleados del poder judicial que fueron tomando cartas en el asunto después de que ella hiciera la denuncia. Mediante esta narración, la autora logra plasmar el modo en que fueron respondiendo las personas que la rodean frente a su confesión. Asimismo, la novela se divide entre estos pasajes que relatan la historia de abuso con las distintas partes del expediente judicial que inició, incluidas las declaraciones testimoniales que fueron prestando los testigos (…) En conclusión, esta cruda novela es una lectura obligatoria para entender mejor la situación que atraviesan las víctimas de abuso y el porqué de su accionar: por qué callan, por qué deciden hablar cuando lo hacen y las consecuencias que traen los abusos en su vida en cuanto al aspecto psicológico, físico y también social, pues los abusos no solo dejan marcas en la psiquis y en el cuerpo, sino en el modo de relacionarse con los demás. Extractes de la ressenya apareguda a Revista Tatransas.

Vídeo de la conversa entre Belén López Peiró i Bel Olid, organitzada per Biblioteques de Barcelona.

Conversa amb Belén López Peiró i les llibreteres de Synusia

Entrevista a Belén López Peiró en Píkara Magazine por Rocío Niebla, aquí