Per Sant Jordi, compra Llibre Local

El Sant Jordi del “Llibre Local” a la Fàbrica Lehmann

Roda de premsa: 23 de març del 2021

Alba Cayón (de Comanegra) i Jordi Panyella (de Pol·len) han parlat en nom del segell Llibre Local, presentant la filosofia de la iniciativa i anunciant el Sant Jordi del Llibre Local a la Fàbrica Lehmann aquest 23 d’abril. I els vuit editors que actualment formen part de Llibre Local han presentat breument les seves novetats més destacades d’aquest Sant Jordi, que podeu consultar detalladament en el dossier adjunt. La roda de premsa ha tingut lloc avui al matí dia 23 de març a la seu de Comanegra, a Barcelona.

Llibre Local és una iniciativa que Comanegra va fer néixer fa vuit anys, ha fet créixer mica en mica durant aquests anys i sumant-hi adhesions d’altres editors. Avui són vuit (Comanegra, La Topera, Pol·len Edicions, Piscina, un petit oceà, Nanit Editorial, Mosaics, Yekibud i Llibres Parcir) i estem contents de fer per primera vegada una foto de grup i presentar una iniciativa conjunta de cara a Sant Jordi.

Llibre Local és un segell autodeclaratiu amb el qual les editorials es comprometen a no deslocalitzar a d’altres països cap dels processos que comporten l’edició d’un llibre. El focus principal, i on el segell pren més importància, és en el compromís d’imprimir a Catalunya. Des de la creació del segell, la nostra intenció és crear consciència sobre la importància de la producció local per raons medioambientals, professionals i econòmiques.

El 27% de l’ocupació laboral de la indústria gràfica de l’Estat és a Catalunya, i per a Catalunya la indústria gràfica suposa un 4% de de la indústria. Tenim, doncs, una indústria gràfica de referència, unes impremtes magnífiques que generen una ocupació laboral molt important, i ens agradaria que tota la cadena del llibre (i els lectors, al capdavall) siguin cada vegada més conscients de la importància de fer els llibres amb criteris de proximitat. Alba Cayón, de Comanegra, ha explicat que “igual que mirem més l’etiquetatge d’un jersei per saber on s’ha fabricat, o l’origen de la fruita i la verdura que comprem, hauríem de mirar més els crèdits dels llibres per saber on s’han imprès”.

El 28% dels llibres que s’editen a Catalunya són impresos a Àsia (dels quals el 10% es comercialitza a Catalunya i la resta va directament al mercat sud-americà). A això cal afegir-hi una xifra també considerable de llibres impresos a Europa de l’Est. El que pretén Llibre Local és crear consciència entre lectors i professionals de la cadena del llibre, sobre l’impacte medioambiental i laboral d’aquesta deslocalització que no para de créixer.

L’editora de Mosaics (Mertxe París), que també és llibretera, reclama més consciència especialment entre editorials d’infantil i juvenil, perquè «no pot ser que cada dia arribin més llibres impresos a l’altra punta del món que parlen, entre d’altres coses, de la preservació del medi ambient».

En aquesta línia, volem remarcar les nostres reticències davant de mesures de compensació ambiental (com la plantació d’arbres) que no van acompanyades d’aquest criteri de producció local. Evitar aquestes incoherències és bàsic per fer-nos creïbles.

Podem anunciar que Llibre Local emprendrà pròximament una volada molt més ambiciosa en la línia de l’ecoedició i de la certificació ecològica de gestió ambiental. Actualment hi treballem intensament i amb il·lusió des de Pol·len i Comanegra.

Parada conjunta de Llibre Local per Sant Jordi

Les vuit editorials del Segell Llibre Local posaran un estand conjunt el proper 23 d’abril, en el pati exterior de la Fàbrica Lehmann, per visibilitzar els llibres produïts localment. L’horari serà de 10 a 20h del vespre.

 

Recull de premsa posterior:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

scroll to top