Fragment del llibre Se us obriran els ulls. Una conversa sobre literatura d’Irati Jiménez publicat per Pol·len edicions.
QUATRE
Què li cal a la nostra literatura?
Abans de començar, solem tenir més d’una idea sobre el que voldrem escriure: això serà així, això altre aixà; això llarg, això curt, coses així. Són idees importants, perquè escriure és decidir i no es pot decidir si no tens ni idea del que estàs fent. Però les idees… són només idees, una part del nostre intel·lecte, res més. I el nostre intel·lecte és només una part de nosaltres. Per això, moltes idees que en teoria eren bones es perden pel camí. Perquè, amb una mica de sort, en tindrem de més bones. Pot ser que, a mesura que anem escrivint, les idees que teníem en un principi es vagin allunyant cada cop més.
Aquestes idees solen tenir més seny que les persones que arriben a escriure obres literàries excel·lents. Tenen més humanitat que elles seny. La secció anterior, per exemple, ha acabat sent més llarga
del que em pensava. Per això vaig pensar que aquesta altra, la que parla sobre el sistema, hauria de ser breu. «Tres o quatre coses», em vaig dir. «Amb això n’hi ha prou, Irati».
«Algunes idees per completar el nostre sistema, res més, Irati.»
Segueix llegint aquí: Se us obriran els ulls_mostra.
