L’escola expandida. Repensem els espais d’aprenentatge és el primer llibre de la sèrie SOTRES d’Arabag, cooperativa d’arquitectura i Pol·len edicions.
Fa molt que l’Escola està al centre d’un debat que crida a la necessitat de canvis i l’exigència de repensar els espais d’aprenentatge. L’emergència sanitària i climàtica ens obliga a reconsiderar prioritats, com ara la relació entre l’escola, el territori i la comunitat.
La proposta pretén interactuar amb aquests espais i interpretar-los des d’una mirada i actitud experiencial, per entendre aquestes infraestructures com un laboratori col·lectiu on experimentar i conèixer l’espai que ens envolta.
Aquests son espais d’oportunitat per explorar, analitzar, repensar i transformar l’entorn proper al voltant de l’habitabilitat i el confort. I per fer-ho proposem l’acció col·lectiva, implicant el conjunt de la comunitat educativa per respondre a les necessitats de les pròpies usuàries i generar eines per decidir i actuar cap a una transició energètica, social i ambiental.
Els espais d’aprenentatge van més enllà del continent o del recinte. I és des d’aquesta idea que sorgeix el concepte d’escola expandida. L’escola expandida és l’oportunitat d’explorar permanentment els límits, perquè l’important són els processos i interrelacions que s’hi generen.
Amb aquest llibre volem compartir experiències, mirades i maneres de fer, per contribuir a construir i a articular nous espais d’aprenentatge, defensant una aproximació col·lectiva des d’una Arquitectura Social i Solidària.
Amb texts de Coque Claret, Arqbag, El Globus Vermell, Mariona Genís, Germán Llerena, Equal Saree, Voltes, Lemur, Troncsijoc, i Jaume Carbonell.